Pedagog Szkolny

Pedagog szkolny – logopeda
mgr Wioleta Guździoł–Borecka
Zapraszam w poniedziałek i piątek
od 8.00 do 14.00
 

Pedagog szkolny

 
 
 
Pedagog szkolny – logopeda
mgr Wioleta Guździoł–Borecka
Zapraszam w poniedziałek i piątek
od 8.00 do 14.00
 
 
Uczniu zwróć się do pedagoga szkolnego gdy:
– nie radzisz sobie z nauką
– masz kłopoty w domu
– nie potrafisz nawiązać kontaktu z rówieśnikami
– masz problemy osobiste i nie potrafisz sobie z nimi poradzić
– zastanawiasz się, którą szkołę wybrać
ZWRÓĆ SIĘ DO PEDAGOGA W KAŻDEJ SYTUACJI, JEŚLI TYLKO POTRZEBUJESZ WSPARCIA DOROSŁEJ OSOBY.
 
Rodzicu zwróć się do pedagoga szkolnego gdy:
– niepokoi Cię zachowanie dziecka
– potrzebujesz wsparcia w procesie wychowania
– masz pytania dotyczące wyników w nauce dziecka i jego funkcjonowania w szkole
– masz pytania i nie wiesz do kogo się z nimi zwrócić.
 
Szukanie pomocy jest oznaką siły, a nie słabości.
 
Zakres działań logopedycznych:
– objęcie opieką logopedyczną wyznaczonych dzieci
– prowadzenie indywidualnych oraz grupowych zajęć
– korygowanie wad wymowy
– wyrównywanie opóźnień mowy
– ćwiczenia usprawniające aparat artykulacyjny
– usprawnianie funkcji oddechowo-fonacyjnych
– usprawnianie słuchu fonematycznego
– rozwijanie komunikacji językowej poprzez usprawnianie funkcji mowy
– wzbogacanie słownictwa czynnego i biernego
 
 
Polecane strony internetowe:
Artykuł, który warto przeczytać:
 
Symptomy dysleksji w wieku wczesnoszkolnym
 
• Jeśli widzisz, że czytanie dziecka jest poniżej poziomu, jaki reprezentują jego koledzy koleżanki w klasie.
Nauka czytania jest procesem trudnym dla większości dzieci. Szczególnie w naszych warunkach, gdzie nauczyciele uczą literek, by łączyć je dopiero w słowa. Czytanie metodą sylabową jest dużo bardziej efektywne, jednak wprowadzenie tego typu ćwiczeń zależy tylko od dobrej woli nauczyciela – podręczniki tego nie przewidują. Jeśli jednak zauważysz, że Twojemu dziecku czytanie materiałów zadanych przez nauczyciela, który zawsze stara się dostosować poziom czytanek do  możliwości grupy, sprawia wyjątkową trudność, to znak, by zacząć od rozmowy z nauczycielem, czy sposób czytania odbiega od reszty klasy.
• Jeśli masz sygnały, że dziecko ma problemy z pełnym zrozumieniem instrukcji do zadań. 
• Jeśli dziecko ma kłopoty z nadążaniem za instrukcjami, jeśli jest ich więcej niż jedna.
• Jeśli zauważysz, że dziecko ma problemy z wymową słów nieznanych.
Oczywiście większość nieznanych dziecku słów jest zbyt skomplikowane do wymówienia dla pierwszoklasisty. Nie można dla testu kazać wymówić siedmiolatkowi kwas dezoksyrybonukleinowy, ale już słowa mniej skomplikowane brzmieniowo nie powinny być problemem do powtórzenia.
• Trudności dziecka w zrozumieniu podobieństw i różnic w słowach lub literach. 
Początkowo nie musi martwić nas to, że dziecko nie rozróżnia drukowanego d od b, czyta „bom” zamiast „dom”, jednak w miarę postępów w czytaniu te trudności powinny minąć. Szczególnie trudne dla dzieci jest rozpoznanie liter wewnątrz wyrazu i na to trzeba zwracać uwagę. Przy czym należy pamiętać, że nie wolno dziecka karcić za przeczytanie złej litery, a spokojnie poprawić, poprosić o powtórzenie. Jeśli widzimy, że dziecko zatrzymuje się przy literze, która sprawia mu trudność, należy spokojnie podpowiedzieć dźwięk i poczekać na przeczytanie całego wyrazu.
• Czytanie słów od tyłu lub przeskakiwanie między sylabami.
Samo przeskakiwanie między sylabami, linijkami czytanek, czytanie od tyłu nie powinno martwić do ok. 8 roku życia, Powyżej tego wieku dziecko ma ustabilizowany narząd wzroku i powinno potrafić skupić się na tekście.
• Trudności ortograficzne.
• Problemy z nauką języka obcego.
 
Oczywiście samo rozpoczęcie nauki w szkole jest wielkim wyzwaniem dla dziecka. Nowe wymagania potrafią sprawić, że dziecko ma problem z odnalezieniem siebie w tej sytuacji, co może doprowadzić do problemów z czytaniem czy pisaniem, nawet jeśli dziecko wcześniej czyniło wielkie postępy w tych dziedzinach. Jednak jeśli wyżej wymienione problemy utrzymują się, warto sprawdzić, czy przyczyną nie jest dysleksja.