• Z wizytą w Poznaniu i Kórniku – wycieczka

Dnia 6 czerwca 2023 roku klasy czwarta, piąta i szóste wybrały się w ramach lekcji języka polskiego, historii i muzyki na wycieczkę do Poznania i Kórnika. Opiekunami podczas tego edukacyjnego wyjazdu byli: p. Katarzyna Bella, p. Kamilla Mucha oraz p. Artur Hyla.
    Pierwszym celem wizyty w stolicy Wielkopolski było Literackie Muzeum Henryka Sienkiewicza. Tam uczniowie poznali biografię noblisty. Obejrzeli bogate zbiory poświęcone pisarzowi: rękopisy, fotografie, pierwsze wydania poszczególnych dzieł, różnojęzyczne wydania jego powieści, bogatą korespondencję pisarza. Ciekawym eksponatem okazał się m.in. odlew maski pośmiertnej i dłoni pisarza.
    Kolejnym punktem wycieczki było Muzeum Instrumentów Muzycznych. Jedyne tego rodzaju i tej wielkości w Polsce, trzecie co do wielkości w Europie. Mieści się na Starym Rynku w Poznaniu, w trzech zabytkowych kamienicach. Mieliśmy okazję obejrzeć tam i wysłuchać bardzo wielu cennych eksponatów, m.in.: ceramicznej grzechotki z okresu kultury łużyckiej, katarynki z XIX w., trąby teleskopowej, innych instrumentów lamajskich, harfy z pojedyncza akcją z 1788 r., fortepianu, na którym grał Fryderyk Chopin w pałacu Antoniego Henryka Radziwiłła w Antoninie. Ponadto kolekcję muzeum stanowiły: instrumenty ludowe, instrumenty profesjonalne, muzykalia.
    Byliśmy również w Muzeum Powstania Wielkopolskiego 1918-1919. Mieliśmy okazję powtórzyć i utrwalić sobie wiadomości związane z wydarzeniem, które przeszło do historii jako Powstanie Wielkopolskie. Przypomnieliśmy sobie genezę, przebieg, zasięg terytorialny i postaci tego bohaterskiego zrywu. Mogliśmy z bliska obejrzeć eksponaty: broń, mundury i inne militaria. Dla tych, którzy nie wiedzą, warto by pamiętały, że to jedyne w dziejach Polski zwycięskie powstanie. Wystawa zrobiła na nas ogromne wrażenie ponieważ wzbogacona była o elementy multimedialne.
    Z kolei w Kórniku zwiedzaliśmy zamek – zabytkową rezydencję historycznych rodów Górków i Działyńskich. Była to siedziba jednego z najpotężniejszych rodów magnackich Wielkopolski doby renesansu i reformacji. W 1574 r. gościł tu Henryk Walezy, przejeżdżając przez Kórnik w drodze na koronację do Krakowa. Bogate zbiory mebli, w szczególności gdańskich szaf zrobiły na nas ogromne wrażenie. Ponadto widzieliśmy kolekcje zbroi rycerskich, mieczy i kopi. Jak za pomocą czarodziejskie różdżki przenieśliśmy się do świata rycerzy i ich dam. Wspomnienia z tegorocznego wyjazdu na długo pozostaną w naszej pamięci.